Tworzenie wypowiedzi związane jest z aktywnym wysiłkiem – jest próbą zgłębienia problemu sztuki (dzieła, wypowiedzi osadzonej w kontekście pojęcia sztuki). Ten problem sztuki rozumiany może być jako coś nieoczywistego, kształtowanego mocą różnego rodzaju umów społecznych. […] Możemy też powiedzieć, że struktura wypowiedzi wydobywana jest z immersyjnego w swej naturze strumienia zdarzeń składających się na to, co określamy roboczym pojęciem „rzeczywistości” - w tym z całokształtu dostępnych nam zjawisk kultury, problemu ich percepcji, uwrażliwienia na pewien sposób opisywania wspomnianych strumieni zdarzeń, itd. […] Dokonywanie wyborów (niezależnie od natury tego procesu – możemy nazwać je emergentnym, stymulowanym zmysłowo bądź formowanym koncepcyjnie) jest samo w sobie rodzajem kształtowania - decyzji podejmowanych na etapie poprzedzającym wyłonienie się (lub dostrzeżenie) wspomnianej struktury. Te zaś zadecydują o zwróceniu uwagi badawczej na pewne aspekty owego procesu. Tak rozumiana wypowiedź artystyczna nasycona jest zatem treścią wyłaniającą się z procesu kształtowania owej wypowiedzi.
Moment, w którym owa struktura zostaje dostrzeżona (czy też zaprogramowana) jest jednoznaczny z pewnym aktem świadomości (refleksyjnej); zdolnością ku temu aby dokonać rozróżnienia (wydobyć coś z tła innych czynników). Ten akt świadomości jest zatem koherentny z proponowanym dziełem, jego strukturą i jej umocowaniem wobec szerszego tła kulturowego, ale nie jest identyczny. Tym samym możemy już mówić o co najmniej dwóch „obiektach”: jeden istnieje w umysłowości twórcy a drugi w strukturze proponowanego dzieła, które w jakiś sposób jest dostępne także dla innych jednostek zdolnych percypować tego rodzaju propozycje (co znów związane jest z poziomem wyedukowania, zasobem wiedzy, itd.).
W chemii organicznej (i biologii) istnieje pojęcie na tego typu wzajemne 'odwzorowanie' i jest ono dobrą analogią dla podnoszonego powyżej zagadnienia. Nosi ono miano chiralności. Chiralność [gr. cheír ‘ręka’] to „właściwość obiektu polegająca na tym, że nie pokrywa się on ze swoim odbiciem w płaskim zwierciadle - obiekt i jego odbicie mają się tak do siebie, jak lewa ręka w stosunku do prawej.”1 [...] Analogia oparta na pojęciu chiralności wydaje się trafna choć jest tylko sposobem na uchwycenie owej zależności istniejącej pomiędzy umysłowością twórcy a dziełem (a w dalszej kolejności także odbiorcą). Immersyjość rzeczywistości zostaje tutaj celowo przekroczona. Wprawdzie dzieło, a potem widz mogą być częścią rzeczywistości dzieła to moment uświadamiania sobie tego uczestnictwa w dziele jest już wykroczeniem ze stanu immersji – jest odróżnieniem, zwróceniem uwagi na szczególność zaproponowanej sytuacji. [...]
SPLĄTAĆ CHAOS – niby-wiązanie krystalograficzne
[…] W połączeniu z ukontekstualnieniem wynikającym z geograficznej lokalizacji owych obiektów, w dalszej części pracy rozwijam model nieregularnej czworościennej piramidy. Jej podstawę wyznaczają „środkowe punkty” owych podmiotów a całość przypomina formą kryształ. Wierzchołek piramidy wyznaczony jest ćwiercią odległości od powierzchni ziemi do granicy kosmosu. [...]
Wspomnianej powyżej „wiązanie” to dobry przykład by zmóc zilustrować funkcję domieszkowania2 zastosowaną na potrzeby formowania (auto-modyfikacji) w ramach wypowiedzi artystycznej.
WZMOCNIENIE SYGNAŁU (tranzystor) – PÓŁPRZEWODNICTWO i funkcja DOMIESZKOWANIA
[…] W proponowanym zestawieniu ICS jawi się jako metafora wzmacniacza sygnału co jest analogią do funkcji tranzystora. Kontynuując dalej ową „literacką” metaforę możemy mówić o półprzewodnictwie. Półprzewodnik to taki materiał, który sam z siebie niezbyt chętnie przewodzi prąd, lecz można to zmienić - na przykład przez domieszkowanie. Życie mogłoby także być oparte na krzemie – pierwiastku z tej samej grupy w układzie okresowym co węgiel, który ma, tak jak węgiel, cztery elektrony walencyjne i jest odporny na wysokie temperatury spotykane w kosmosie. „Czysty kryształ krzemu ma ściśle uporządkowaną strukturę: każdy atom tworzy dokładnie 4 wiązania, po jednym z każdym z jego sąsiadów, ponieważ zawiera 4 elektrony walencyjne. Taka struktura nie będzie przewodziła prądu, ponieważ brak w niej miejsca na dodatkowe nośniki ładunku elektrycznego, dzięki którym mógłby nastąpić przepływ prądu elektrycznego. […] Domieszkowanie polega na celowym popsuciu tego ideału, ale dzieje się to w kontrolowanych warunkach i specjalnymi metodami. Do struktury krzemu są wprowadzane obce atomy, mające 3 lub 5 elektronów walencyjnych. Ulegają one “wmontowaniu” w sieć krystaliczną, ale nie do końca - któreś wiązanie pozostanie nieobsłużone. Dzięki takim miejscowym defektom, kryształ nabiera nowych właściwości.”3 fragmenty z opracowania towarzyszącego wystawie Chiralne domieszkowanie.
Marek Rogulski ICS / TNS / AHE
all rights reserved 2024
kurator: Marek Rogulski
Wystawa Marka Rogulskiego, pt: Chiralne domieszkowanie jest skorelowana z otwarciem wystawy DIALEKTY MODALNOŚĆI i ma miejsce w podziemiach Budynku A w ICS. Z uwagi na zakres tematyczny może być traktowana jako część wystawy DIALEKTY MODALNOŚCI. Wystawę Chiralne domieszkowanie zrealizowano przy pomocy finansowej Województwa Pomorskiego.
CHIRALNE DOMIESZKOWANIE – CHIRAL DOPING
Marek Rogulus Rogulski. Wystawa sztuki współczesnej
Otwarcie; 12 października, 2024. godz. 19:00 -21:00
Instytut Cybernetyki Sztuki, Galeria Spiż 7,
ul. Komandorska 26,
Gdańsk Osowa
wstęp wolny
13-14 października, wystawa czynna: 17:00-20:00
Wystawa Marka Rogulskiego, pt: Chiralne domieszkowanie w podziemiach Budynku A w Instytucie Cybernetyki Sztuki ICS. Wystawę Chiralne domieszkowanie zrealizowano przy pomocy finansowej Województwa Pomorskiego.
Organizacja: Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc,
współpraca: Spiż 7, MueseeuM, WZAH