Jest tu zatem również rodzaj określenia się wobec problemu tworzenia zarówno uporządkowanych struktur jak i nieporządku. Zjawiska wynikające z tego procesu można obserwować zarówno w przyrodzie jak i w działalności kulturowej.
W tytule wystawy zawarte jest również odniesienie do imperatywu działania wyrażonego partykułą „Niech” oraz czasownika „kształcenie” i wyrażoną w ten sposób potrzebą twórczego działania w oparciu o zasoby wiedzy: Z-NIECH-KSZTAŁCENIE.
Uzyskiwanie znaczeń powiązane jest z procesem rozumienia. Nie jest to tylko przekładanie symboli (informacji zwartych w danych) na inne symbole (treści percepcyjne) ale świadoma refleksja i ustosunkowywanie się wobec tworzonych modeli rzeczywistości. Świat taki jakim go postrzegamy jest bardzo uproszczony i zniekształcony (kolory, kształty w przestrzeni). Nie widzimy zbyt wielu oczywistych obecnie efektów mechaniki kwantowej ale dzięki współczesnej nauce wiemy, że ”kryją się po spodem”. Na ogół nasze modele introspektywne umysłu są zniekształconymi reprezentacjami umysłu więc „może być tak, że nasze doświadczenie podejmowania decyzji o tym co się dzieje nie odzwierciedla dobrze tego, co się dzieje.” [D. Chalmers]. Postrzegamy kolory, których w istocie nie ma, ale jest to przydatny sposób na śledzenie zmian w otoczeniu. W tym kontekście interpretacje czynione w domyślnym obszarze sztuki można również postrzegać jako rodzaj narzędzia, które jest przydatne w eksplorowaniu świata wyobraźni i umysłu oraz w tworzeniu kontrfaktualnych (alternatywnych) modeli rzeczywistości.
Być może świadomość to jest coś „co przekształca informację syntaktyczną w informacje semantyczną - i odwrotnie.” [F. Faggin]. Wilfird Sellars, nazwał nasze postrzeganie „manifestowanym obrazem świata” czymś w rodzaju symulacji, pod którą kryje się inny świat - „naukowy” z atomami, superstrunami i funkcjami fal kwantowych, albo jakaś metafizyczna rzeczywistość, ukryta przed naszymi możliwościami bezpośredniej obserwacji.
Esterystyka byłaby zatem propozycją refleksji w zakresie „problemowej funkcjonalności” propozycji i zjawisk sztuki, rozumianych jako konglomerat i splot:
1.pamięci generatywnej (zasoby pamięciowe są aktualizowane poprzez aktualny stan naszej wiedzy) oraz: 2.gramatyki generatywnej (generowanie znaczenia wypowiedzi poprzez określane kształty).
Marek Rogulski
WYSTAWA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ
OTWARCIE / WERNISAŻ WYSTAWY:
Sobota: 25 maja 2024, GODZ. 19:00–21:00
MIEJSCE REALIZACJI: INSTYTUT CYBERNETYKI SZTUKI I GALERIA SPIŻ 7 W GDAŃSKU OSOWIE, UL. KOMANDORSKA 26,
BUDYNEK A, plac
Koncert muzyki improwizowanej oraz performans /steerage w trakcie wernisażu
CZAS TRWANIA WYSTAWY: 26-27 maja
NIEDZIELA -PONIEDZIAŁEK, GODZ. 17:00– 20:00
WSTĘP WOLNY
JAROSŁAW BAUĆ, DUET GO.LASY (JOANNA MAJEWSKA i KINGA WYDERKA), ANNA HAUSER, FILIP JACASZEK, JANEK KOPAŃSKI I WOJCIECH WIECZOREK, ANASTAZJA KOWALCZYK I JAKUB WYPCHŁO, JAKUB KOZŁOWSKI, SŁAWOMIR LIPNICKI, MONIKA JENOWEIN-PATYCZEK, RADOSŁAW KOBUS, JUSTYNA KOEKE, MAGDALENA KRÓL, ZUZANNA MONTEWKA, MATEUSZ PĘK, RYSZARD PIEGZA, MAREK ROGULSKI, ALEX SALA, WOJTEK SOSNOWSKI, HUBERT SZMUC, MARIUSZ WARAS, LOTHAR WEBER, WIR TRIO: DANIEL FATYGA, JULIAN STRANZ, MACIEJ STRANZ
Organizacja / Organisation: Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS
Kurator, koncepcja / Curator, conception: dr Marek Rogulski
Współpraca kuratorska / Curators, cooperation: dr Mateusz Pęk ( Koło Naukowe I INNI), Iwona Siemak
Współpraca / partnerzy / Cooperation: ASP Gdańsk, CSW Łaźnia, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi / AHE Łódź
Redakcja / Redaction: Marek Rogulski, Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS
All rights reserved, 2024
Projekt graficzny / Graphic project: Tomasz Pawluczuk
Wystawę dofinansowano ze środków Miasta Gdańska