Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji uług
zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

[x] Zamknij

      INTERSKALACJA – fałszywy horyzont (sztuki)

      2022-10-14

      Wystawa problemowa sztuki współczesnej, koncert, performans. /zasięg krajowy,/

      Aby móc zaprojektować na przykład most trzeba umieć przewidzieć wyzwania. Od tego zależy czy podjęte zostaną właściwe decyzje. Jeśli chcemy widzieć w działalności artystycznej jakąś zdolność do sprawczego wpływania na rzeczywistość (np.: społeczną) to jaki wówczas zakładamy horyzont myślowy, badawczy i jak jest on osadzony w czasie?

      

      Innymi słowy należy starać się odpowiedzieć na pytanie czy mamy wystarczającą perspektywę aby uchwycić odpowiedni horyzont, zdefiniować wyzwania, przewidzieć konsekwencje działań? A przynajmniej określić czy dysponujemy odpowiednią perspektywą aby określić w jakim stopniu ów zakładany horyzont jest fałszywy – gdyż „niekompletny”? Fałszywy w tym sensie, że z uwagi na nasze ograniczenia poznawcze i ograniczony zasób wiedzy ma on charakter względny, zmienny, roboczy... Pojęcie interskalacji oznacza z kolei, iż mówimy o czymś więcej niż tylko o sumie cech. W przypadku działalności artystycznej łączy się wymiar cech wieloaspektowego doświadczenia indywidualnego,

      społecznego, zarazem problemu estetyki, języka, określania i zarazem przekraczania granic poznawczych. „Rzeczywistość, świat jaki znamy jest tylko opisem. Jest nieskończonym nurtem interpretacji postrzegania zmysłowego, który my, jednostki dzielące szczególną przynależność grupową, nauczyliśmy się jednomyślnie.

      W momencie, w którym jednostka zaczyna opisywać rzeczywistość, jej postrzeganie zostaje owym opisem ograniczone.” (Ken Wilber,) W naukach socjologicznych tzw. imperatywizm funkcjonalny stanowi, iż systemy ludzkiego działania charakteryzują się czterema rodzajami problemów (imperatywów) wiążących się z ich przetrwaniem. Są to: adaptacja, osiąganie celów, integracja i kultywowanie wzorów. W działalności artystycznej podejmujemy jednak wysiłek aby owe wzory kulturowe przełamywać. I dopiero rozbieżności między teorią (założeniami) a praktycznym doświadczeniem artystycznym mogą dać jakiś wynik.

      Teoria staje się odkryciem gdy „działa”. Jednak z powyższego stwierdzenia wynika konstatacja, iż rzeczywista energia dzieła sztuki nie tkwi ani w założeniach teorii ani w praktycznym działaniu je potwierdzającym ale raczej w zdolności ujawniania rozbieżności pomiędzy tymi dwiema składowymi „równania”. Być może z tej rozbieżności pozyskać możemy jakąś informację istotną dla formułowania kolejnych „zadań” w obszarze sztuki.


      Marek Rogulski

      

      

      WYSTAWA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ

      OTWARCIE / WERNISAŻ WYSTAWY: Sobota: 15 Października 2022, GODZ. 18:30–20:30

      MIEJSCE REALIZACJI: INSTYTUT CYBERNETYKI SZTUKI I GALERIA SPIŻ 7 W GDAŃSKU OSOWIE,

      UL. KOMANDORSKA 26, BUDYNEK A

      KONCERT MUZYKI IMPROWIZOWANEJ ORAZ PERFORMANS / STEERAGE NA OTWARCIU

       

      CZAS TRWANIA WYSTAWY: 16–17 Października,

      NIEDZIELA -PONIEDZIAŁEK, GODZ. 17:30–19:30

      WSTĘP WOLNY

      ARTYŚCI:

      SZYMON ALBRZYKOWSKI, TUVDENDORJ DARIZAV, RAFAŁ DĘTKOŚ, DYSERFIA, JAROSŁAW FLICIŃSKI, MICHAŁ HARASIM, PIOTR HOPCIA,FILIP IGNATOWICZ, ANDRZEJ KARMASZ, BEATA KOLONDRA, MONIKA KRYGIER: CASPAR DAVID FRIEDRICH, HENRYK KUŚ: JOHAN VON NEUMANN+LUDWIG WITTGENSTEIN+JOSEPH KOSUTH, MAŁGORZATA MACHARSKA-WARZECHA + ANNA MARIA FRASCOLI, MICHAŁ MAZUR, JERZY MIZERA,PATRYCJA ORZECHOWSKA, WŁODZIMIERZ PIETRZYK: STEFAN KRYGIER + DAVID BOWIE, MAREK ROGULSKI, PRZEMEK HIERO RUNDOM,IWONA TEODORCZUK-MOŻDŻYŃSKA, ZUZANNA SADOWA, BRYGIDA SERAFIN: JOHN CAGE – RICHARD LONG – JAMES JOYCE, DOBROCHNA SURAJEWSKA: KATARZYNA KOBRO, KRZYSZTOF TOPOLSKI, MAREK ZYGMUNT

      Organizacja: Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS

      Kurator, koncepcja: dr Marek Rogulski

      Współpraca kuratorska: dr Dorota Grubba-Thiede,

      Współpraca / partnerzy: ASP Gdańsk, CSW Łaźnia, Akademia Humanistyczno- -Ekonomiczna w Łodzi / AHE Łódź,

      Redakcja: Marek Rogulski, Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS

      Projekt graficzny: Tomasz Pawluczuk

      Patronat: CSW Łaźnia, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Sztuka i Krytyka

      Wystawę dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

      Polecamy

       

       

       

       

       

       

      Wsparcie prawne portalu:


       

      Osowianin Roku

       

      Nieodpłatne poradnictwo
      w Gdańsku


       

       


       Plan spotkań z kulturą Pomorza